Overspannen inzichten

Deel 2: Inzichten over mijn vermoeidheid en praktische tips

Ruim een jaar ben ik oververmoeid en vermoedelijk overspannen. Deze periode is vervelend, maar ook heel leerzaam. Mijn inzichten deel ik graag met mensen die zich hierin herkennen. Hopelijk helpt het je!

Eind maart schreef ik een post over de inzichten die ik had over mijn vermoeidheid. En precies zoals ik hoopte, hebben een aantal mensen wat aan mijn post gehad. Intussen heb ik weer wat inzichten gekregen, dus het is tijd voor deel 2!

Disclaimer
Net als de vorige keer, weer even een disclaimer. Ik vertel puur mijn eigen ervaring, mijn eigen theorieën, mijn eigen gevoel. Ik weet niets van het onderwerp gezondheid af. Ik ben een marketingexpert en ik houd van schrijven en kennisdelen. En dat doe ik dan bij deze ook.

Deze blog is bedoeld om mensen die, net als ik, graag zelf op onderzoek uit te gaan wat richting te geven. Of misschien is een stukje herkenning al heel fijn. Het is voor mensen met lichte klachten, want bij grote klachten zou ik hulp gaan zoeken.

Verder: mijn probleem is niet jouw probleem. Mijn oplossing is dus waarschijnlijk ook niet jouw oplossing. Maar door mijn zoektocht en bronnen die ik gebruik te delen, krijg je misschien een aha-moment of inzicht waar je mee verder kunt. Ik hoop het in ieder geval!

Genezing gaat niet lineair

Even samengevat mijn proces: rond in december 2019 stortte ik in. Drie maanden voelde ik me heel beroerd en gaf ik daaraan toe. Intussen kwam corona en had ik nog wat andere klappen te verduren. In de zomer werd ik somber en daar besloot ik wat tegen te doen en ging veel de natuur in. Toen ontstond Hartje Buiten. De laatste maanden van 2020 ging langzaam beter. En begin dit jaar voelde ik me circa twee maanden eindelijk de oude. Dolgelukkig was ik.

Helaas had ik tegelijkertijd een superheftig project wat me onwijs veel stress bezorgde. Dit duurde van december tot en begin april. Daardoor heb ik vorige week een terugval gekregen zoals ik dat maar noem. Ik ben ontzettend slaperig en kan soms echt niet werken. Ik geef er maar zoveel mogelijk aan toe, dat schijnt goed te zijn 🙂 .

Ik merk dat voor buitenstaanders het niet meer te volgen is. Het lijkt heel lang te duren. En of ik nu toch niet eens echt hulp moet zoeken.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, het voelt toch alsof ik nog steeds de goede kant op ga. Ondanks de terugval. Hoe dat zit? Het herstel is niet lineair.

Voor mij is het heel duidelijk: na een bepaalde periode van teveel spanning, komt een periode dat ik moet herstellen. Het lastige is, je weet niet wanneer je de klap krijgt en je weet niet hoe snel je herstelt. En als je al niet helemaal herstelt bent, is de kans op een terugval groter. Maar over het algemeen genomen, heb ik toch het gevoel dat het langzaam vooruit gaat. Dit plaatje (even scrollen naar rechts) geeft dat goed weer.

Vertrouw op je eigen kompas

Wat ik ook heb gemerkt, is dat ik heel goed kan vertrouwen op m’n eigen kompas. Ook dit klinkt wat tegenstrijdig. Mensen die nog nooit in deze situatie hebben gehad, denken nu misschien wel dat ik met een goede kompas nooit in deze ellende zou belanden.

Ik kijk er anders naar. Je leert pas wat je grenzen zijn als je erover heengaat. En terugkijkend merk ik dat ik niet voldoende luisterde naar m’n gevoel. Sinds m’n overspannenheid maak ik steeds betere beslissingen.

De uitdaging is dat ik anderen nog teveel over m’n grenzen heen laat gaan. En zomaar nee zeggen is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Voor mij niet in ieder geval.

Nu ben ik dus aan het leren om nee te zeggen tegen anderen. Dat is nog niet zo spannend, maar eventuele weerstand of zelfs irritatie wel. Ik weet dat ik dat niet persoonlijk moet nemen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat stapje voor stapje beter.

Wat ik in m’n vorige blog ook al schreef is dat mensen graag adviseren dat je naar de dokter moet gaan. Ook daar heb ik opnieuw over nagedacht. Zonder er al teveel over uit te wijden, ik ga pas naar de dokter als ik het gevoel heb dat ik er zelf niet uitkom of de situatie heel erg wordt. Los van dat ik moe ben, ben ik verder blij en kan ik redelijk functioneren.

Verder doet het me goed om te merken dat als ik me verdiep over wat je moet doen om te herstellen, ik eigenlijk al die dingen grotendeels doe. Dus ik ben best goed bezig, mijn kompas werkt prima. En herstel kost nou eenmaal tijd. Geduld is een schone zaak 🙂

Ontdekken waarom ik moeilijk nee kan zeggen

In de vorige blog kun je ook lezen dat ik ontdekte dat de overspannenheid is ontstaan omdat ik geen ruimte inneem. Sindsdien ben ik aan het achterhalen hoe dat precies komt. Ik vermoedde dat het iets met m’n jeugd te maken had.

Meerdere mensen wezen me op familieopstellingen. Dit is iets wat je fysiek kunt doen onder begeleiding en met een groep. Ten eerste is dat lastig in verband met corona en ten tweede heb ik geen zin in een groep. Onlangs hoorde ik dat het ook 1:1 kan met een begeleider. Dit houd ik in m’n achterhoofd, maar ik ben eerst begonnen met een heel interessant boek hierover: De Fontein.

Het is moeilijk om precies uit te leggen wat een familieopstelling is en waar het boek over gaat, maar ik ga een poging doen en ik zoom slechts in op één onderdeel ervan. Het gaat onder andere over ouders. Elke ouder, hoe goed ze het ook proberen te doen, doen iets wat effect heeft gehad op jou als kind. Hierdoor kun je een bepaald gedrag en patroon ontwikkelen. Daar ben je misschien niet bewust van. Met een familieopstelling wordt duidelijk wat je onbewuste gedrag is en waar het vandaan komt.

Al redelijk aan het begin van het boek, kreeg ik mijn eerste grote inzicht, gevolgd door een flinke huilbui van iets uit m’n verleden. Ik wilde het eerst onderdrukken en het boek snel wegleggen, maar ik besloot het toe te laten. Sindsdien voelt het alsof ik oud zeer heb opgeruimd. Het voelt goed en ik voel me lichter.

Nu verwacht ik niet dat al m’n problemen zijn opgelost, maar het is wel weer een stapje in de goede richting. En met vele kleine stappen kom je er uiteindelijk wel. En zoals ik al zei, als het boek niet voldoende helpt, kan ik ook nog een sessie plannen voor een familieopstelling.

Blijven bewegen

Wat ontzettend lastig is als het slecht gaat is dat je heel weinig fut hebt. Ik snap zelf niet helemaal hoe ik het nog voor elkaar krijg toch nog te werken en het huishouden te doen. En dan blijf ik ook nog wandelen en sinds kort fietsen. Minder vaak dan ik zou willen, maar toch, ik beweeg en soms uren achter elkaar.

De keuze om een ebike te nemen was een geweldige beslissing. Ik kan nu lekker naar buiten en ontspannen door leuke fietstochtjes te doen, zonder helemaal uitgeput te raken. Echt een uitkomst! Soms twijfelde ik of het wel goed was om actief te zijn. Maar bewegen is juist goed, als je maar niet heftig gaat sporten. Eigenlijk ook wel logisch. Gelukkig kost wandelen en de ebike niet veel inspanning, dus dat blijf ik doen.

3 redenen waarom ik een ebike nam
Lees ook mijn blog: 3 redenen waarom ik een ebike heb genomen

Gezond blijven eten (en het jezelf makkelijk maken)

Een grote uitdaging die ik de afgelopen maanden had was om gezond te eten. Dat doe ik dolgraag, maar ik had er echt de fut niet voor. Daar hebben meer mensen tijdens de lockdown last van en de overspannenheid erboven op helpt niet. Dus ik at regelmatig junkfood. Ik voelde me rot erover en het was duur, maar m’n gedrag aanpassen was (en is) lastig.

Dankzij een sessie met een wandelcoach besloot ik er echt wat aan te doen. En dat resulteerde in het uitproberen van een maaltijdbox. Dat vond ik altijd wat overbodige luxe en duur, maar voor nu was het een uitkomst. Het neemt heel veel energie weg omdat ik niet meer na hoef te denken over wat ik ga maken en ik hoef ook geen boodschappen te doen. Ideaal! Er zijn tegenwoordig ook vegan maaltijdboxen. En ik koos voor de Vegan Box. Ik ga het niet elke week doen, maar zo af en toe. Wanneer het financieel uitkomt en de gerechten van een bepaalde week me aanspreken.

Gelukkig kun je per week beslissen of je de box wilt ontvangen of je abonnement een tijdje helemaal op pauze zetten.

Trouwens, je krijgt altijd 25% korting op je eerste bestelling bij de Vegan Box. Als je via deze link bestelt, krijg ik ook 25% korting. Dat scheelt mij toch een tientje! Superbedankt als je hier gebruik van maakt!

De maaltijdboxen zijn meestal voor minimaal 2 personen, maar zo kan ik wat invriezen of lekker warm lunchen.

Verder probeer ik in de weekenden een flinke pan soep te maken, zodat ik altijd wat gezonds in de vriezer heb liggen. Het lukt lang niet altijd, maar sommige weken gaat het gelukkig best goed.

Nou dat was hem weer even voor nu. Ik hoop dat je er wat aan had. Er komt vast nog een andere blog aan met inzichten of tips. Als je in hetzelfde schuitje zit, veel sterkte en hou vol! Alles is een fase en er breekt vanzelf weer een betere tijd aan, zeg ik regelmatig tegen mezelf 🙂

Deze pagina bevat affiliatelinks. Dit betekent dat ik een klein percentage krijg als jij iets aanschaft. Geen zorgen, jij betaalt geen cent meer!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks de nieuwste blogs in je mailbox.