Effect wandelen tijdens overspannenheid

Welk effect wandelen op me heeft tijdens overspannenheid

Wandelen als je overspannen bent, is soms een opgave. Je moet jezelf een schop onder de kont geven om echt te gaan. Maar als je dan gaat, wat voor effect heeft dat op je? Mijn ervaring lees je in deze blog.

Sinds december 2019 ben ik overspannen. Dit is overigens een zelfdiagnose, maar ik had er geen dokter voor nodig om te weten dat ik er heel slecht aan toe was en nodig beter voor mezelf moest zorgen. Ik had toen drie maanden lang vrijwel niets gedaan, ik kon ook niet heel veel. De lockdown was een soort van cadeau (voor een deel), want hierdoor kon en moest ik rustiger aan doen, zonder het gevoel hebben mensen teleur te stellen dat ik niet kon afspreken.

Toen ik me in de zomer nog niet veel beter voelde en er ook nog eens een somberheid bovenop kwam, besloot ik ochtendwandelingen te maken. Die somberheid ging snel weg, de vermoeidheid kostte meer tijd om vanaf te komen. Dit is overigens m’n hele leven al een probleem, maar het gaat soms hele lange periodes best goed.

Sinds januari 2021 leek het weer beter te gaan. Ik had weer energie en voelde me veel blijer. Dit heeft twee maanden geduurd en helaas… sinds vorige week heb ik weer een terugval.

Ik sprak hier iemand gisteren over en die vroeg wat voor het effect wandelen op me had. Dus ik besloot daar een blog over te schrijven. Bij deze! 🙂

Dit is overigens een niet wetenschappelijk onderbouwde blog. Hierover zijn er artikelen in overvloed, ik beschrijf gewoon simpelweg hoe ik het ervaar.

Wandelen in de natuur voelt als mini-vakantie

Vaak voelt een uitstapje in de natuur als een mini-vakantie. Echt, ik overdrijf niet. Het gevoel dat je hebt als je op vakantie ergens gaat wandelen en nieuwe plekken ontdekt en geniet van het zonnetje, dat gevoel heb ik ook als ik gewoon hier ergens in de buurt aan de wandel ben.

Het helpt dan inderdaad wel enorm als de zon schijnt, ik op een hele mooie plek ben en idealiter er zo min mogelijk mensen zijn.

Ik merk dat ik nog wel wat moe ben, maar het lijkt heel erg naar de achtergrond te verdwijnen. Het wandelen kost me minder inspanning dan ik verwacht. Gek, want thuis voelen heel veel dingen heel zwaar en moeilijk. Zelfs koken schiet er vaak bij in, omdat ik het niet kan opbrengen. Maar ik kan wél 2 uur of soms langer wandelen. Apart toch?!

De natuur verrast me vaak met haar schoonheid. Hoe het zonlicht valt, een mooi uitzichtpunt, een wild dier of mooi vogeltje dat ineens voorbij komt. Ik geniet dan volop en ben dan helemaal even in het moment. En dat is volgens mij ook precies wat je nodig hebt als je overspannen bent. Even in het moment zijn.

Om een voorbeeld te geven: in de week dat er sneeuw lag, zag ik een bonte specht vlak voor m’n neus. Hij was druk bezig en ik denk dat ik wel een kwartier ernaar heb staan kijken. Bijzonder en ontspannend!

Na een wandeling kom ik weer opgeladen thuis en meestal voel ik me de rest van de dag een stuk beter. Soms duurt het goede gevoel iets korter. De volgende dag is vaak weer zwaar, maar daarom probeer ik ook vrijwel dagelijks te wandelen, al is het maar kort.

Tips

Ik kan het niet laten om ook wat tips op te sommen. Dingen die mij helpen en waar jij misschien ook wat aan hebt als je oververmoeid of overspannen bent en vaker de natuur in wilt gaan.

  • Ga alleen. Als je alleen de natuur in gaat, kun je veel meer genieten en ontspannen dan als je met z’n tweeën gaat. Tenminste, zo ervaar ik dat. Niet iedereen vindt dat fijn, dus als je bijvoorbeeld angstig bent, is dit misschien geen goed advies. Maar als het wel kan, doe het! Veel mensen zijn gewend om altijd met iemand samen te gaan, misschien uit gewoonte? Ik vermoed dat je merkt dat het veel meer ontspant en dat je veel meer ziet van de natuur als je alleen bent. De kans dat je iets bijzonders ziet is ook veel groter!
  • Ga echt de natuur in. Een wandeling aan de rand van de stad of dat ene parkje om de hoek is ook fijn en goed, maar als het even kan, ga echt de natuur in. Het maakt zoveel verschil! Minder mensen, minder verkeer, minder afleiding en wederom: meer kans dat je echt kan genieten van wat de natuur je te bieden heeft.
  • Doe geen oordopjes in. Veel mensen luisteren muziek of podcasts tijdens het wandelen. Niets mis mee natuurlijk, maar ik zou toch eens afwisselen en af en toe zonder oordopjes in te gaan wandelen. Ook hierbij heb ik het idee dat je veel meer ziet en geniet van de natuur. Je bent veel bewuster van je omgeving.
  • Blijf zoveel mogelijk weg van je mobiel. Dit is voor mij dus onwijs moeilijk, omdat ik zoveel mogelijk wil vastleggen. Ook voor het Instagram-account van Hartje Buiten. Als ik iets plaats, krijg ik ook veel reacties. En het liefst reageer ik daar gelijk op. Wat ik mezelf voorneem is dat foto’s en filmpjes maken oké is, want ik kijk dan op een andere manier naar de natuur en het ontspant me. Maar het plaatsen van posts en reageren moet ik heel bewust doen. En vooral heel bewust even niet. Ik moet mezelf af en toe echt dwingen m’n telefoon weer even een tijdje niet aan te raken, omdat je dan niet tegelijkertijd kan genieten van de natuur.
  • Verdwaal, of juist niet. Zelf ontspan ik het best als ik me geen zorgen hoef te maken om te verdwalen. In sommige gebieden zijn de routes heel goed aangegeven, in andere niet. Dat weet je natuurlijk pas als je bezig bent. Lees deze tips om verdwalen te voorkomen. Of probeer naar een gebied te gaan waar je de route kent. Dat is dan weer een zorg minder! Voor sommige mensen is verdwalen juist leuk, dan ontdek je nieuwe dingen. Dus misschien is het juist wel een goed idee. Tip: ik zou dan wel ’s ochtends op pad gaan, zodat je voor het donker weer thuis bent. 🙂

Ik schrijf ook maar gewoon op wat in me opkomt. Heb jij nog aanvullende tips, dan hoor ik dat graag!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks de nieuwste blogs in je mailbox.