vermoeidheid tips voor de omgeving

Deel 3: Inzichten over mijn vermoeidheid en tips

Sinds anderhalf jaar ben ik oververmoeid. In deze blog deel ik mijn inzichten in tips in de hoop anderen te kunnen helpen.

In maart schreef ik het eerste artikel over de inzichten die ik kreeg over mijn gezondheid. Het waren voor mij op dat moment goede inzichten die ik zelf had opgedaan, wat ik graag wou delen. Ik leg uit wat de vermoeidheid en overspannen zijn voor mijn inhield en waarom het niet zo makkelijk op te lossen is als het lijkt.

In het tweede deel wat ik in mei schreef, ga ik vooral in op wat ik eraan doe om te herstellen.

In dit deel zijn de tips vooral gericht op mensen uit de omgeving van iemand die met vergelijkbare klachten loopt. Hoe kun je mensen helpen?

Update: het gaan langzaam beter!

Eerst een update over mijn gezondheid. Het gaat langzaam de goede kant op met me. Ik besloot ongeveer twee weken na mijn vorige blog te stoppen met een freelance project waarvan ik de terugval heb gekregen. Ik wou er niet stoppen, want het was een mooie opdracht, met fijne mensen en ik heb geen vervangende opdracht, maar zonder je gezondheid ben je niets.

M’n opdrachtgever was heel begripvol en ik kon per direct stoppen. Ik voelde direct een last van m’n schouders vallen. Ik nam even wat gas terug en pakte vervolgens langzaam de draad weer op. Tot ik me weer kiplekker voel, hoef ik van mezelf pas om 10.00 uur te beginnen met werken. En wauw, dat is hemels en doet me heel erg goed!

We zijn nu een maand verder en ik merk weer dat ik weer meer zin heb om wat verder van huis, langere afstanden te wandelen. Ook heb ik een lange fietstocht gemaakt, een rondje Gooimeer.

Ik word weer wat creatiever in m’n werk en heb meer zin om een blog te schrijven. En eindelijk heb ik weer meer puf om af en toe zelf te koken in plaats van junkfood, afhaal- en kant-en-klare maaltijden te eten. Ook neem ik weer af en toe initiatief om met mensen af te spreken. Allemaal duidelijke tekenen voor mij dat ik weer meer energie krijg.

Ik ben nog niet de oude, maar het voelt niet meer als overleven.

Terugkijkend was het een zware en eenzame tijd

Ik vind het moeilijk om dit zo open te delen, omdat ik niet zielig wil doen. En ik wil het ook niet zwaarder maken dan het is. Maar het is wat het is… Het was een hele zware en eenzame tijd. Juist nu ik eruit klim, zie ik het nog beter in.

En daarom wil ik ook deze blog schrijven met de tips voor de omgeving van mensen die ook oververmoeid of overspannen zijn. Iedere situatie en ieder persoon is natuurlijk anders en iedereen heeft behoeftes, maar ik ga ervan uit deze basic tips nuttig zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet. Aanvullingen zijn altijd welkom trouwens, ik weet ook niet alles. Laat hieronder een reactie achter of stuur me een privé bericht, dan vul ik het hier aan.

Oke, nu de tips!

Goedbedoelde maar zinloze opmerkingen

Ik vertel denk ik niets nieuws, maar ik ga ze toch plaatsen. De goedbedoelde, maar zinloze opmerkingen die mensen maken als je eindelijk de moed heb verzameld om te vertellen hoe het gaat.

Je kan er niets mee en het slaat vaak het gesprek dood. Het zit een soort van ingebakken in ons systeem en daarom denk ik dat herhaling geen kwaad kan.

Voorkom alsjeblieft opmerkingen als:

  • “Ah joh, binnenkort begint de lente en dan voel je je vast een stuk beter!”. Natuurlijk verlicht het iets, soms. Maar problemen verdwijnen niet zo makkelijk en je bagatelliseert het probleem.
  • “Ik ben ook moe” of “Ja, het is echt iets van deze tijd. Zoveel mensen hebben er last van.” en dan het gesprek overnemen of over iets anders praten. Tip: vraag door.
  • “Misschien moet je vitamine D nemen”. Op zich is deze tip niet zo heel erg, maar wel als je daarmee impliceert dat hét probleem is. Ook hiermee bagatelliseer je en help je de ander niet.
  • “Ga gewoon lekker sporten, daar krijg je energie van.” Hier heb ik een keer een blog aan gewijd.

Nou ik kan nog wel doorgaan, maar hopelijk zeggen deze voorbeelden genoeg. Mensen hebben er niets aan. Het is ook lastig te begrijpen als je er zelf niet mee te maken hebt en bulkt van de energie. Probeer je te verplaatsen in plaats van vanuit jezelf te redeneren.

Er volgen zo voorbeelden van vragen die je wel kunt stellen. Eerst is het volgende goed om te weten.

Hulp vragen en aanvaarden als je in de put zit is lastig

Als er iets moeilijk is als je in een diepe put zit, is het hulp vragen. Enerzijds had ik niet altijd het besef hoe ernstig het was. Wat ik net al schreef, je zit in een soort overlevingsmodus. Je hebt geen idee of je je een dagje rot voelt, een week of een maand. Soms heb je een goede dag en kun je tussen alle ellende door wel wat leuks doen. Ik leefde van dag tot dag en voor je het weet, zie je in dat je het al weken niet goed gaat. Aangezien ik zelf nogal een positief type ben, denk ik tegelijkertijd ook steeds dat het vanaf dat moment vast snel beter zou gaan.

Hulp vragen is dus enerzijds lastig omdat je het zelf niet goed door hebt. Anderzijds kon ik niet zo heel goed nadenken. Alles was teveel.

Dus als je iemand wilt helpen en wat signalen opmerkt dat het niet goed gaat, weet dan dat iemand niet altijd heel duidelijk schreeuwt om hulp. En als je het al aanbiedt, wijzen ze het misschien ook af. Een lastige situatie. Door contact te houden en open vragen stellen, kun je in ieder geval een beetje een vinger aan de pols houden. Ook laat je zo zien dat je betrokken bent en voelt iemand zich minder eenzaam.

Social media geeft een vertekend beeld

Laat je niet beïnvloeden door vrolijke posts op social media. We weten het allemaal, toch blijft het een valkuil. Ik zit zelf veel op social media, met name voor m’n werk of voor Hartje Buiten. Dan zie je een leuke post voorbijkomen dat ik iets tofs heb gedaan voor werk of dat ik genoten heb van een wandeling.

Dat wil niet zeggen dat m’n problemen voorbij zijn en alles weer goed gaat. Het is een momentopname. Ja een wandeling doet me soms ontzettend goed. En de volgende dag kan ik weer giga-ellendig zijn.

Wat betreft werk, ik heb wel wat energie en ik kan wel iets. Maar ik kan niet alles. Aangezien ik geen inkomen heb als ik niet werk, besteed ik bijna al m’n energie aan werken. En dan zie je dus af en toe een gezellige foto voorbijkomen. Maar in slechte periodes betekent het dat ik na het werk geen fut meer heb om te koken, huishouden te doen, af te spreken of te wandelen. Ik lig zeer regelmatig laveloos op de bank na een dag werken. Ik kan dan vrij weinig.

Net als dat je je euro maar 1x kan uitgeven, kun je je energie ook maar 1x besteden. Is mijn batterij leeg, dan is hij leeg.

Voortbordurend op dat laatste, is de lepeltheorie nog wel een goede om het uit te leggen.

Hoe je iemand wel kan helpen

Net somde ik een lijstje op wat je beter niet kan zeggen als je iemand wilt helpen. Maar wat kun je dan wel doen?

Stel oprechte vragen als:

  • Wat kan ik voor je doen?
  • Waar heb je behoefte aan?
  • Vind je het fijn als we binnenkort afspreken? En heb je liever dat ik bij jou kom of kom je naar mij?

Als je met iemand wilt afspreken is het handig als je iemand keuzes geeft, aangezien dat veel minder energie kost. Wil je A of B? Of stel concreet een datum en tijd voor en vraag of ze dan kunnen. In plaats van het in het midden te laten liggen of de ander het te laten invullen.

Tips geven is altijd een beetje tricky. Je kan heus wel tips geven, maar probeer te voorkomen dat je met clichés aan komt zetten. Vergeet niet dat mensen zelf ook al veel hebben geprobeerd en uitgezocht, ook toegang hebben tot Google en meer mensen in hun omgeving hebben die helpen.

Ik geef zelf graag tips en dan loop ik ook te stoeien ermee. Moet ik het nou wel doen of niet? Maar ik merk dat mensen er vaak wel blij mee zijn. Tegenwoordig vraag ik of ik een tip mag geven vanuit mijn eigen ervaring. Of vraag “Heb je x al geprobeerd?” in plaats van “Je moet gewoon x doen.”. Het is vaak ook de toon die de muziek maakt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Plaats een reactie

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks de nieuwste blogs in je mailbox.